Cautare avansata

Zborurile ieftine incep sa ia altitudine si in Romania


Dosar HotNews.ro Unul dintre efectele aderarii Romaniei la Uniunea Europeana va fi inmultirea ofertelor companiilor low-cost. Noi destinatii, bilete cu pret zero sau scutirea de la plata taxelor de aeroport. Cam acestea ar fi ofertele companiilor aeriene care ofera calatorii la preturi reduse, desi, uneori, in detrimentul serviciilor oferite.

Conceptul 'low-cost' defineste o companie aeriana care ofera bilete la preturi scazute prin eliminarea unor servicii traditionale oferite pasagerilor. Conceptul a aparut in SUA, de unde s-a raspindit rapid in Europa la inceputul anilor '90. Termenul s-a folosit pentru a caracteriza companiile aeriene care reuseau sa aiba costuri mai reduse decat competitorii, insa ulterior, datorita publicului si mediei termenul de low-cost a definit companiile aeriene care reuseau sa ofere bilete la preturi foarte scazute prin eliminarea unor servicii. (Wikipedia)
 
Ce trebuie luat in calcul cand se apeleaza la variantele de zbor low-cost? Trebuie intai de toate calculat - de la bun inceput - pretul final, deoarece pe linga pretul biletului, trebuie adaugate:

- taxele de aeroport (atunci cind acestea nu sunt incluse in pret);
- eventuale cheltuieli de deplasare la destinatia finala (sunt oferte catre Frankfurt, spre exemplu, dar aterizarea se face pe un aeroport la 100 km departare de oras);
- taxe pentru bagaje suplimentare(tarifele sunt mai mari);
- taxe de rezervare mai mari prin telefon sau prin intermediul agentiilor de voiaj;
- renuntarea la rezervare ori nu e posibila ori costa mult.

O alta explicatie a preturilor scazute este legata de faptul ca echipajele aflate la bordul aeronavelor companiilor sunt utilizate la maximum, existand situatii in care pilotii sunt folositi pentru mai multe curse in aceeasi zi. Experienta lor de zbor este uneori mai redusa, drept urmare si costurile suportate de companie prin angajarea lor fiind mai reduse.

Situatia intalnita in Europa occidentala la sfarsitul anului trecut, cand licentele a doua companii aeriene low-cost au fost suspendate - ceea ce a afectat tare mult si cetatenii romani - a readus pe tapet problema sigurantei.

Potrivit informatiilor oficiale, cele doua companii si-au vazut suspendate licentele din cauza intarzierilor repetate.

In Romania, operatorii low-cost detin circa 10% din piata locala. In Uniunea Europeana, procentul a fost anul trecut de 16% si se estimeaza ca va ajunge la circa 30 la suta pina in anul 2010.

Numarul acestor companii se estimeaza ca va creste mult in perioada urmatoare. Ele incearca sa profite de intrarea in vigoare, odata cu aderarea Romaniei la UE, a acordului de “cer deschis” (open-sky).

Firmele aeriene vor trebui de acum incolo doar sa anunte Directia de Aviatie Civila ce curse regulate au, iar initierea zborurilor se va putea face dupa un control autorizat al aeronavelor si dupa stabilirea culoarului de zbor, respectiv a disponibilitatii aeroportului, din punct de vedere logistic.

Acest lucru permite oricarei companii aviatice din statele membre UE sa transporte pasageri si marfa in spatiul comunitar si sa beneficieze, in fiecare dintre statele membre, de drepturi egale cu cele ale companiilor locale.

Aplicarea in Romania a acordului open-sky permite ca o companie aeriana straina sa initieze curse aeriene nu numai spre tara de origine, ca pana in 2006, ci spre orice destinatie vrea.

Totodata, poate sa isi faca baze aeriene intr-un oras romanesc si sa opereze curse interne, iar pentru companiile aeriene romanesti inseamna ca pot sa isi faca baze aeriene in alte tari si sa opereze acolo curse interne sau externe.

Operatorii din Romania

Primii care s-au grabit sa profite de "deschiderea cerurilor" sunt operatorii low-cost. La 15 ianuarie, Wizz Air intra pe piata romaneasca cu o oferta externa la pret promotional.

Compania italiana MyAir este singura care a anuntat pana acum deschiderea de curse interne in Romania, din martie 2007, desi nu a facut deocamdata publice orasele pe care doreste sa le acopere.

Slovacii de la Sky Europe, care au operat pana acum destinatia Bratislava (cu posibilitate de transfer la Viena), au lansat din ianuarie curse catre Roma si Viena. Sky Europe vor sa fie prezenti pe piata locala, cu intentia de a intra pe curse interne si spre destinatii din Europa.

Oficialii aeroportului Baneasa - principalul operator low-cost, datorita taxelor de aterizare la jumatate fata de cele de pe Otopeni - estimeaza pentru anul acesta circa 1 milion de calatori (o crestere cu circa 50 la suta fata de 2006). Pana acum cea mai importanta crestere s-a inregistrat anul trecut, cu 150 la suta fata de 2005.

Si totusi marile companii inca se lasa asteptate. Expertii de pe piata estimeaza ca abia in urmatorii doi ani se poate intampla intrarea pe piata romaneasca a unor importante companii low-cost precum Ryanair sau Easy Jet.

Articol complet la HotNews.ro








''

Stire preluata de la Euroactiv.ro

Stiri asemanatoare

Comisarul Energiei: "Initiativa Romaniei la Marea Neagra este esentiala pentru Uniunea Europeana"
Intr-un interviu pentru Romania Libera, Andris Piebalgs, comisarul european pentru Energie, a ...

ONU: Economiile tarilor in curs de dezvoltare cresc si in 2007
Tendinta de crestere a economiilor tarilor in curs de dezvoltare se mentine si in 2007, in tim...

Burse de doctorat si postdoctorat
Departamentul pentru Stiinte Politice al Universitatii Muenster si departamentul de Economie a...

Sibiul cultural se manifesta deja, in Europa
Sibiul a intrat in Uniunea Europeana in calitate de capitala culturala a anului 2007 si isi im...

EurMonitor Integrare: Europarlamentarii romani intra in paine
Cei 35 de europarlamentari romani isi incep azi mandatul la Strasbourg, intr-o sesiune plenara...