Acces la Educatie pentru Grupurile Dezavantajate
Cele zece inspectorate judetene care au participat in programul PHARE 2001 dar si celelalte pot beneficia de noi granturi PHARE.
Acces la Educatie pentru Grupurile Dezavantajate (pentru judetele care au fost implicate in Phare RO 0104.02)
In cadrul programului Criteriul politic - Acces la educatie pentru grupurile dezavantajate
Bugetul Uniunii Europene 9.000.000,00
Data lansarii 20 decembrie 2004
Termen limita 4 martie 2005
Descriere PENTRU JUDETELE CARE AU FOST IMPLICATE IN Phare RO 01 04.02
OBIECTIVE GENERALE
Obiectivele generale al Programului PHARE privind imbunatatirea accesului la educatie al comunitatilor dezavantajate sunt:
- imbunatatirea conditiilor de educatie la nivelul invatamantului prescolar pentru copiii din grupuri dezavantajate si stimularea inscrierii timpurii in sistemul de educatie, element cheie pentru dezvoltarea sociala si educationala a copiilor, in special a celor care provin din comunitati dezavantajate;
- stimularea finalizarii invatamantului obligatoriu (prevenirea abandonului scolar) si imbunatatirea ratei succesului scolar pentru copiii din grupurile dezavantajate;
stimularea inscrierii in programe de A Doua Sansa la nivelul invatamantului primar si gimnazial a tinerilor care au abandonat sistemul de invatamant obligatoriu.
OBIECTIVE SPECIFICE
Obiectivul specific al granturilor este sprijinirea inspectoratelor scolare in continuarea dezvoltarii si implementarii unor strategii coerente pentru imbunatatirea accesului la educatie al comunitatilor si grupurilor dezavantajate. Proiectul trebuie sa contribuie la imbunatatirea conditiilor din scoala in vederea facilitarii accesului la o educatie de calitate, la nivel prescolar si scolar, la frecventarea cursurilor din invatamantul obligatoriu, precum si la prevenirea si inlaturarea efectelor abandonului scolar.
Principalele scopuri ale actualei scheme de granturi, sunt urmatoarele:
- Crearea unui centru de resurse in fiecare judet pentru a sprijinii cadrele didactice, parintii si copii in aplicarea, in fiecare scoala, a principiilor educatiei incluzive, indiferent de deficienta fizica sau mentala a copilului, originea sa culturala sau socio-economica, limba materna sau originea etnica.
- Asigurarea unei a doua sanse la educatie pentru persoanele care nu au finalizat cursurile invatamantului primar (corectarea abandonului scolar).
- Crearea unui mediu incluziv in scoli, astfel incat toti copii sa fie educati impreuna, indiferent de originea etnica, deficiente fizice sau mentale, originea culturala sau socio-economica sau limba materna.
ACTIVITATI ELIGIBILE
Obiectivul principal al schemei de granturi este crearea scolilor incluzive, care sunt scoli deschise, prietenoase, tolerante si democratice, comprehensive, fara discriminare si fara excludere, scoli unde toti copiii sunt valorizati si integrati. Asemenea scoli vor dezvolta un climat de valorizare multiculturala, fara discriminare, vor sprijini integrarea copiilor cu cerinte educative speciale si auto-identificarea copiilor de romi prin promovarea respectului de sine. Toate proiectele se vor adresa problemei educatiei pentru toti copiii, indiferent de originea etnica, deficiente fizice sau mentale, origine culturala sau socio-economica sau limba materna. Acesta va fi obiectivul cheie al tuturor proiectelor si va fi sprijinit prin toate activitatile propuse.
CINE POATE SOLICITA FINANTARE
Cele zece judete care au participat in programul PHARE 2001 pot aplica si in actualul program, pentru a completa realizarile proiectului precedent, dar se vor concentra asupra urmatoarelor probleme:
- Desegregarea scolilor/claselor segregate;
- Dezvoltarea programelor de A Doua Sansa pentru ciclul primar;
- Infiintarea unui centru de resurse pentru educatia incluziva.
Aplicatiile se vor referi la toate problemele mentionate mai sus.
Principalul candidat trebuie sa fie unul dintre cele 10 Inspectorate Scolare Judetene sau Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, care au implementat proiecte in programul PHARE 2001 "Acces la educatie pentru grupurile dezavantajate, cu focalizare pe romi".
Candidatii trebuie sa actioneze ca un consortiu cu organizatii partenere, dupa cum este specificat mai jos:
Parteneri obligatorii:
- Consiliul judetean. Acest parteneriat trebuie sa asigure suportul financiar pentru scolile pilot. Aceasta va consta in acoperirea costurilor activitatilor care vor fi initiate la nivel local in sprijinul activitatilor educative, (ex. angajarea mediatorilor scolari, centre de zi, asigurarea meselor calde), cel putin pentru ultimele sase luni ale implementarii proiectului.
- Casa Corpului Didactic, care va avea responsabilitatea de a implementa la nivel local, atat pe parcursul desfasurarii proiectului, cat si dupa incheierea lui, formarea cadrelor didactice in acord cu filosofia promovata de M.Ed.C. prin acest proiect.
Parteneri optionali:
Parteneriatele cu ONG-uri rome, preferabil cu cele care au experienta anterioara in educatie sau proiecte de dezvoltare comunitara, sunt recomandate in mod special.
Centrele Judetene de Asistenta Psihopedagogica, Organizatiile Ne-guvernamentale de la nivel judetean specializate in educatie, Serviciile Specializate de Asistenta Sociala, Birourile Judetene pentru romi, Directiile Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, alte ONG-uri pot fi de asemenea parteneri.
DURATA PROIECTULUI
Durata proiectului nu trebuie sa depaseasca 15 luni.
CONDITII DE FINANTARE
Suma globala aproximativa disponibila pentru acest Apel de Propuneri este de 1.000.000 Euro (600.000 finantare PHARE si 400.000 cofinantare la nivel national). Autoritatea contractanta isi rezerva dreptul de a nu acorda toate fondurile disponibile.
Orice grant acordat in cadrul acestui program trebuie sa se incadreze intre urmatoarele valori minime si maxime:
- suma minima: 80.000 Euro
- suma maxima: 150.000 Euro
CALENDAR/TERMEN LIMITA
Termenul limita pentru primirea aplicatiilor este 4 martie 2005, la ora 16.00. Orice aplicatie primita dupa aceasta data va fi automat respinsa, chiar daca data postei indica o data precedenta termenului limita sau daca intarzierea este datorata serviciului de curierat.
========================
Acces la Educatie pentru Grupurile Dezavantajate (pentru judetele care NU au fost implicate in Phare RO 0104.02)
In cadrul programului Criteriul politic - Acces la educatie pentru grupurile dezavantajate
Bugetul Uniunii Europene 9.000.000,00
Data lansarii 20 decembrie 2004
Termen limita 31 martie 2005
Descriere OBIECTIVE GENERALE
Obiectivele generale al Programului PHARE privind imbunatatirea accesului la educatie al comunitatilor dezavantajate sunt:
- imbunatatirea conditiilor de educatie la nivelul invatamantului prescolar pentru copiii din grupuri dezavantajate si stimularea inscrierii timpurii in sistemul de educatie, element cheie pentru dezvoltarea sociala si educationala a copiilor, in special a celor care provin din comunitati dezavantajate;
- stimularea finalizarii invatamantului obligatoriu (prevenirea abandonului scolar) si imbunatatirea ratei succesului scolar pentru copiii din grupurile dezavantajate;
stimularea inscrierii in programe de A Doua Sansa la nivelul invatamantului primar si gimnazial a tinerilor care au abandonat sistemul de invatamant obligatoriu.
OBIECTIVE SPECIFICE
Obiectivul specific al granturilor este sprijinirea inspectoratelor scolare in continuarea dezvoltarii si implementarii unor strategii coerente pentru imbunatatirea accesului la educatie al comunitatilor si grupurilor dezavantajate. Proiectul trebuie sa contribuie la imbunatatirea conditiilor din scoala in vederea facilitarii accesului la o educatie de calitate, la nivel prescolar si scolar, la frecventarea cursurilor din invatamantul obligatoriu, precum si la prevenirea si inlaturarea efectelor abandonului scolar .
Propunerile trebuie sa includa toate cele trei arii mentionate mai sus, in proportii relativ egale.
Obiectivul principal al schemei de granturi este crearea scolilor incluzive, care sunt scoli deschise, prietenoase, tolerante si democratice, comprehensive, fara discriminare si fara excludere, scoli unde toti copiii sunt valorizati si integrati. Asemenea scoli vor dezvolta un climat de valorizare multiculturala, fara discriminare, vor sprijini integrarea copiilor cu cerinte educative speciale si auto-identificarea copiilor de romi prin promovarea respectului de sine. Toate proiectele se vor adresa problemei educatiei pentru toti copiii, indiferent de originea etnica, deficiente fizice sau mentale, origine culturala sau socio-economica sau limba materna. Acesta va fi obiectivul cheie al tuturor proiectelor si va fi sprijinit prin toate activitatile propuse.
Pentru detalii consultati documentatia solicitantului.
CINE POATE SOLICITA FINANTARE
Principalul candidat trebuie sa fie un Inspectorat Scolar Judetean.
Candidatii trebuie sa actioneze ca un consortiu cu organizatii partenere, dupa cum este specificat mai jos:
Parteneri obligatorii:
- Consiliul judetean. Acest parteneriat trebuie sa asigure suportul financiar pentru scolile pilot. Aceasta va consta in acoperirea costurilor activitatilor care vor fi initiate la nivel local in sprijinul activitatilor educative, (ex. angajarea mediatorilor scolari, centre de zi, asigurarea meselor calde), cel putin pentru ultimele sase luni ale implementarii proiectului.
- Casa Corpului Didactic, care va avea responsabilitatea de a implementa la nivel local, atat pe parcursul desfasurarii proiectului, cat si dupa incheierea lui, formarea cadrelor didactice in acord cu filosofia promovata de M.Ed.C. prin acest proiect.
Parteneri optionali:
Parteneriatele cu ONG-uri rome, preferabil cu cele care au experienta anterioara in educatie sau proiecte de dezvoltare comunitara, sunt recomandate in mod special.
Centrele Judetene de Asistenta Psihopedagogica, Organizatiile Ne-guvernamentale de la nivel judetean specializate in educatie, Serviciile Specializate de Asistenta Sociala, Birourile Judetene pentru romi, Directiile Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, alte ONG-uri pot fi de asemenea parteneri.
DURATA PROIECTULUI
Durata proiectului nu trebuie sa depaseasca 15 luni.
CONDITII DE FINANTARE
Suma globala indicata ca disponibila pentru acest Apel de Propuneri este de 6.000.000 Euro (4.800.000 finantare PHARE si 1.200.000 cofinantare la nivel national). Autoritatea contractanta isi rezerva dreptul de a nu acorda toate fondurile disponibile.
Marimea grantului
Orice grant acordat in cadrul acestui program trebuie sa se incadreze intre urmatoarele valori minime si maxime:
-suma minima: 300.000 Euro;
-suma maxima: 600.000 Euro.
CALENDAR/TERMEN LIMITA
Termenul limita pentru primirea aplicatiilor este 31 martie 2005, la ora 16.00. Orice aplicatie primita dupa aceasta data va fi automat respinsa, chiar daca data postei indica o data precedenta termenului limita sau daca intarzierea este datorata serviciului de curierat.
===============
===============
===============
UNDE SE DEPUN CERERILE DE FINANTARE
Aplicatiile trebuie transmise intr-un plic sigilat, prin posta recomandata, curier sau prin livrare directa (se va da o confirmare de primire semnata si datata) la adresa indicata mai jos:
Adresa postala
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Str. Gen. Berthelot, nr.28-30, Bucuresti, Romania
Telefon: 021 3143665/Fax: 021 3135547
Directia Generala pentru Invatamant Preuniversitar
Unitatea de Implementare a Proiectului (UIP)
Persoana de contact: Liliana Preoteasa
Adresa pentru livrare directa
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Str. Gen. Berthelot, nr.28-30, Bucuresti, Romania
Telefon: 021 3143665/Fax: 021 3135547
Directia Generala pentru Invatamant Preuniversitar
Unitatea de Implementare a Proiectului (UIP)
Persoana de contact: Liliana Preoteasa
Transmitere prin serviciile de curierat private
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Str. Gen. Berthelot, nr.28-30, Bucuresti, Romania
Telefon: 021 3143665/Fax: 021 3135547
Directia Generala pentru Invatamant Preuniversitar
Unitatea de Implementare a Proiectului (UIP)
Persoana de contact: Liliana Preoteasa
Aplicatiile transmise prin alte mijloace (ex: prin fax sau e-mail) sau transmise la alte adrese vor fi respinse.
DOCUMENTELE NECESARE
Un aplicant nu poate transmite mai mult de o propunere.
Pentru detalii consultati documentatia solicitantului.
DETALII DE CONTACT
Intrebarile pot fi transmise prin e-mail sau fax nu mai tarziu de 21 de zile inainte de data limita de depunere a aplicatiilor la adresa listata mai jos, indicand clar referinta Apelului la propuneri:
E-mail: piu@mec.edu.ro
Fax: 021 313 55 47/021 3132285
Raspunsul se va da pana cel tarziu cu 11 zile inainte de data limita de depunere a aplicatiilor.
Intrebarile care pot sa fie relevante pentru alti aplicanti, impreuna cu raspunsurile vor fi publicate pe Internet la adresa: www.edu.ro.
Sursa: Centrul de Informare al Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti

Stire preluata de la Euroactiv.ro