Cautare avansata

Auditarea externa - disputa intre Ministerul Educatiei si "civili"



Reprezentantii societatii civile nu sunt multumiti de raspunsul Ministerului Educatiei in privinta solicitarii unui audit extern pentru activitatea de educatie si cercetare din Romania.

COMUNICAT DE PRESA 15.04.2005
Raspunsul ministrului Educatiei si Cercetarii, Mircea MICLEA, la scrisoarea deschisa adresata de reprezentantii societatii civile primului-ministru si ministrului educatiei si cercetarii cu privire la necesitatea unui audit extern al sistemului de educatie si formare profesionala si al activitatilor de cercetare din Romania

"Apreciem preocuparea reprezentantilor societatii civile pentru educatia cetatenilor romani, pentru imbunatatirea functionarii sistemelor de invatamant si cercetare din Romania.

Percepem demersul acesta ca pe un semnal firesc de preocupare fata de performanta si eficienta actuala a activitatilor si programelor derulate in institutiile romanesti, fata de structurile organizationale si manageriale care continua sa creeze bariere artificiale in calea unei reale apropieri fata de modul de organizare si functionare a acestor structuri in Europa. Totodata, consideram demersul ca fiind un sprijin moral pentru initiativele legislative si masurile de implementare a unor mecanisme total transparente, recunoscute pe plan european, de evaluare si certificare a calitatii reale in invatamantul si cercetarea stiintifica romaneasca.

Societatea civila cere audit extern in invatamint

Comentariu: Un audit extern pentru sistemele de educatie si formare profesionala


Romania a beneficiat in ultimii 10-12 ani de mai multe randuri de audit intern si extern al sistemelor si structurilor sale organizationale ale calitatii, continuturilor si compatibilitatilor programelor sale. "Cartile albe" si "Rapoartele de tara" au ramas insa fara ecou la nivelul operational al institutiilor, pentru ca lipseste o reala cultura a calitatii, o autentica preocupare de autoreglare a functionalitatii institutiilor pe baza rezultatelor evaluarii calitative a programelor si activitatilor derulate.

Din planurile de dezvoltare institutionala, acolo unde ele exista, din strategiile manageriale ale structurilor de invatamant si cercetare - dincolo de declaratia stereotipa a importantei calitatii - lipsesc preocuparile reale si sistematice pentru asigurarea calitatii si promovarea performantei.

Acesta este motivul pentru care apreciez ca primul pas care trebuie facut si care merita sa fie viguros sprijinit de reprezentantii societatii civile vizeaza dezvoltarea unei autentice culturi intra-institutionale a calitatii, cu mecanisme si proceduri absolut transparente de autoevaluare complexa a programelor si activitatilor. Aceasta optiune este conforma cu recomandarile Asociatiei Europene de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, Helsinki, 2005.

De altfel, fara a avea rezultatele evaluarii interne, orice evaluare externa ramane la nivelul unui diagnostic steril, fara ecou pe planul eliminarii aspectelor negative constatate si fara perspectiva de progres, de ameliorare.

Dorim implicarea reprezentantilor societatii civile in dezbaterea si implementarea viitoarei "Legi de asigurare a calitatii in educatie si formare profesionala", in procesul de reorganizare a cercetarii-inovarii din Romania in sensul firesc al fuzionarii functionale a invatamantului superior si cercetarii stiintifice, convins fiind ca numai pe aceasta cale poate fi asigurata o pozitie competitiva a tarii noastre in dialogul european."

Director,
Mircea MURESAN

================================


Reactia la Comunicatul MEdC.

STIMATE DOMNULE MINISTRU MIRCEA MICLEA

Apreciem si va multumim pentru promptitudinea cu care ati dat raspuns scrisorii deschise pe care v-am adresat-o saptamina trecuta.

Ne bucura importanta pe care o acordati societatii civile (la nivel declarativ acest lucru l-au spus absolut toti ministri educatiei de pana acum), ca partener in construirea unor sisteme de educatie si formare profesionala moderne, eficiente, eliberate de coruptie, compatibile cu spatiul european.

Nu putem spune acelasi lucru despre fondul problemei: solicitarea noastra de auditare externa a sistemelor de educatie, formare profesionala si cercetare primeste un raspuns negativ.

In primul rind suntem nedumeriti de faptul ca in raspunsul dumnevoastra nu va referiti deloc la auditul financiar extern, existent in orice institutie publica care doreste sa functioneaza pe baze sanatoase, inclusiv in cele din Uniunea Europeana.

Nu intelegem, si va rugam sa aveti amabilitatea de a ne explica, motivele pentru care nu agreati o radiografie neutra, obiectiva, a situatiei dificile in care se gaseste un domeniu social prioritar.

Peste tot in lumea avansata se practica auditul extern, tocmai pentru ca auditul intern nu are motivatia si interesul sa scoata la lumina adevarul despre eventuala ineficienta in functionarea sistemului.

Cu atat mai mult in tara noastra, care vine dupa decenii de minciuna si coruptie, se impune o privire exigenta, riguroasa si
impartiala, care sa stabileasca un diagnostic precis, urmat de recomandari.

O "cultura intra-institutionala a calitatii, cu mecanisme si proceduri absolut transparente de evaluare complexa a programelor si activitatilor" este un vis frumos, dar prea indepartat de realitatile scolii noastre.

Alaturi de o lege a calitatii despre care nu credem ca-si va produce efectele scontate, va reinnoim cererea , Domnule Ministru, de a declansa procedurile necesare pentru realizarea unui audit extern al educatiei si cercetarii romanesti, premisa absolut necesara reconstructiei acestor sisteme.

In cazul in care considerati necesar, va stam la dispozitie cu argumente elaborate si dezvoltate care justifica solicitarea
noastra.

Cu deosebita consideratie,

Persoanele de contact ale grupului civic "Educatie si Cercetare in Romania"

- Gigel Militaru, Prof. dr., Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Matematica si Informatica
- Stefan  Vlaston, profesor gr.I, Liceul Petru Poni
- Daniela  Stefania  Dragoi, ing., drd., secretar sef -  Departamentul pentru Invatamant la Distanta si
- Invatamant cu  Frecventa Redusa - Universitatea Transilvania din Brasov Mihai Bacalu,  ziarist
- Gheorghe  DUMITRU, MD, PhD, Medic, Spitalul Judetean Constanta, Conf Fac. Educatie Fizica Universitatea Ovidius, Constanta
- Prof.dr. Ciurchea Decebal-Radu Facultatea de Fizica Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca
- Lect. drd.Carmen DUTU Facultatea de Limbi si Literaturi Straine, Universitatea Crestina "Dimitrie Cantemir"
- prof.dr.ing.Nadia Potoceanu, Universitatea "Eftimie Murgu" Resita, Facultatea de Inginerie
- Assoc. Prof. Dr. Costel Sarbu Babes-Bolyai University, Cluj-Napoca, Faculty of Chemistry and Chemical Engineering
- Cristian Silvestru, Profesor, Facultatea de Chimie si Inginerie Chimica, Univ. "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca




''

Stire preluata de la Euroactiv.ro

Stiri asemanatoare

Campanie pentru studenti: "Impreuna pentru o Europa tanara!"
Ministerul Integrarii Europene lanseaza joi, 21 aprilie a.c. campania "Impr...

Job: Task Manager for Integrated Border Management and Home Affairs
The Delegation of the European Commission in Romania is seeking a qualified...

Premiile Bafta - Anamaria Marinca, cea mai buna actrita
Aseara, la Londra, au fost anuntate premiile pentru televiziune acordate de...

Obiectiv pentru Romania: atingerea ratei medii de utilizare a Internetului din UE pana in 2008
In Romania, 24% din populatie acceseaza Internetul cel putin o data pe sapt...

Tinerii de la oras sint optimisti si poligloti
Tinarul roman de la oras este optimist, vorbitor de limbi straine, neintere...