Comentariu: Un audit extern pentru sistemele de educatie si formare profesionala
Functionarea corecta a oricaror sisteme sociale depinde si de auditul acestora. In sistemele noastre de educatie s-a instaurat moda "autoevaluarii", care are drept rezultat, cum altfel, calificative de la excelent in sus!
Toate organizatiile care se respecta, inclusiv FMI isi comanda evaluari independente, pentru a fi sigure ca rezultatele sunt obiective, ca recomandarile finale sunt profesioniste si motivate de dorinta de indreptare a lucrurilor si nu de ascundere a gunoiului sub pres.
Sistemele de educatie si formare profesionala din Romania se afla intr-o situatie speciala. Examenele de absolvire nu sunt credibile pentru ca evaluatorii sunt si producatorii de servicii de educatie. Chiar atunci cand nu sunt contaminate de coruptie, aceste evaluari finale, sumative, sunt totusi subiective, datorita legaturilor sufletesti care se creeaza de-a lungul anilor intre examinatori si examinati. Concluzia este ca nu avem, la iesirea din sistem, o evaluare obiectiva a eficientei muncii dascalilor, care sa stea la baza adoptarii unor masuri de remediere.
======
Comentariu: Virtutile finantarii proportionale in invatamantul preuniversitar
======
Comentariu: Invatamantul preuniversitar - incremenit in tipare vechi
======
Sondaj: Romanii nu vad o legatura intre studii si bani
======
Scoala pe bune
======
Educatie: Un nou inceput. Iar ?!
======
Invatamantul romanesc - incotro acum?
======
Comentariu: O zecime dintre profesori pleaca din scoala
======
Lansarea Stafetei Tinerilor pentru Europa
======
Program de informare asupra efectelor sarcinii timpurii
======
O intrebare de nota 10: Ne trebuie 10 clase?
======
Analiza: Invatamantul obligatoriu de 10 clase - europenizare sau utilitate?
======
Scoala romaneasca, paralela cu realitatea
======
Politica UE in privinta sistemelor de educatie este ca fiecare tara le gestioneaza cum crede de cuviinta, in conformitate cu specificul national al acestora.
Un audit extern al sistemelor noastre de educatie si formare profesionala este, in momentul de fata, o necesitate stringenta. Reflexe formate de prea multi ani, ne fac sa luam dorintele drept realitati, iar minciuna drept adevar. Ne imbatam cu cateva premii la olimpiadele internationale, in timp ce evaluari externe in domeniul educatiei, de genul PISA, claseaza Romania pe locul 36 din 42 posibile. Angajatorii, liceele si facultatile se plang de slaba pregatire pe care o au absolventii, iar parintii se plang de cheltuielile pe care le fac cu meditatiile.
O radiografie externa a educatiei din Romania ne-ar confrunta cu realitatea nefardata, cu realizari, dar mai ales, cu neajunsuri. O reconstructie a sistemului educativ nu se poate face decat atunci cand vom avea o diagnoza clara si netrucata a stadiului in care ne aflam.
Nivelul politic, social, economic in care ne aflam se datoreste in foarte mare masura si educatiei, care nu se poate deroba de raspunderea care-i revine.
Este momentul ca factorii de decizie politici sa ceara sprijinul UE pentru realizarea unui audit extern al sistemelor noastre de educatie si formare profesionala, ca premisa a unei reconstructii sanatoase a acestora.
Prof. pentru EurActiv

Stire preluata de la Euroactiv.ro