Cautare avansata

Cota unica - solutia pentru impozitarea unui viitor stat european?



Cota unica de impozitare implica inlocuirea setului complex al diferitelor tipuri de impozitare, in functie de venit, cu un sistem conform caruia statul va declara o rata unica de impozitare a tuturor veniturilor superioare unui plafon anterior stabilit.



In general, plafonul minim de impozitare este destul de scazut, astfel incat sa ofere "un stimulent"
cetatenilor care s-ar putea eschiva de la plata taxelor. Astfel, venitul global este impozitat o singura data.
In ceea ce priveste taxa pe profit, se va aplica acelasi sistem - o rata unica de impozitare pentru toate categoriile de profit. Ca o concluzie, succesul regimului cotei unice de impozitare depinde de nivelul acestei rate: cu cat aceasta este mai mica, cu atat mai eficienta tinde sa devina.

Cu toate acestea, expertii atrag atentia asupra importantei competitivitatii unui stat care este influentata si de alti factori, in afara cotei unice de impozitare. Desi o rata mai mica de impozitare conduce la fluidizarea fluxului
financiar si creste dorinta cetatenilor de a-si plati taxele, impozitele scazute vor conduce inevitabil la scaderea
veniturilor la bugetul de stat.

Mai mult, exista experti, printre care se numara si cancelarul german Gerhard Schoder si primul ministru suedez, Goran Persson, care au afirmat ca economiile in tranzitie din Estul Europei isi pot permite reducerea taxelor,  nu datorita cresterii veniturilor la bugetul de stat, ci datorita subventiilor obtinute din partea UE, argument disputat de catre statele criticate in acest sens. In acelasi timp, Germania, Italia, Austria, Finlanda, Danemarca si Grecia  au decis reducerea taxelor in vederea stimularii investitiilor si cresterii consumului.

Cota unica de impozitare a fost aplicata pentru prima data in Estonia (1991), fiind urmata de Letonia (1994),
Lituania (1994), Rusia (2001), Serbia (2003), Ucraina (2003), Slovacia (2003), Georgia (2004) si Romania (2005).

Dupa cum se poate observa din informatiile de mai sus, desi cota unica de impozitare nu reprezinta un leac
universal la slabiciunile economice ale unui stat, o serie de state europene, printre care si cateva state membre UE, au introdus regimul "o singura taxa pentru toate tipurile de venit/profit". Multe dintre aceste tari se confrunta, insa, cu deficite bugetare substantiale, iar pentru unele se impune alinierea statutului economic la cerintele "zonei euro".

Caracteristicile cotei unice de impozitare

Stiri asemanatoare

EurMonitor Extindere: Social-democratii europeni iau apararea PSD
Presedintele Socialistilor Europenia declarat ca incercarile de intimidare ...

EurMonitor Business: Doar 1,06 milioane euro - investitii straine in firme noi, in luna iulie
Capitalul social al firmelor cu participare straina a crescut in primele sa...

Bugetul Romaniei va contine investitii importante pentru invatamant si cercetare
Executivul a decis ca Adrian Ciocanea, secretar de stat in Ministerul Integ...

Dupa textile, pantofii ar putea fi urmatoarea problema China-UE
Statele membre ale UE au sustinut aranjamentul cu China in privinta cotelor...

EurMonitor Business: Basescu asmute Consiliul Concurentei pe producatorii de benzina
Basescu a cerut Consiliului Concurentei sa verifice daca distribuitorii de ...