EurMonitor Business: Majorarea TVA este inevitabila
"S-au creat puternice dezechilibre macroeconomice" / Finantele elimina TVA-ul pentru donatiile prin telefon / Vinzarile de masini au crescut cu 62%
Cota unica a disponibilizat pentru consum circa 900 milioane de euro in favoarea unui numar de 300-400 de mii de persoane.
S-au creat puternice dezechilibre macroeconomice, care nu mai pot fi stopate doar prin majorarea TVA, se arata in studiul "Efectele majorarii TVA si continuarea reformei fiscale in Romania", elaborat de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti (CCIRB).
OPINIE. "La toate aceste dezechilibre, unica politica fiscala eficienta pare sa fie majorarea TVA, singura in masura sa conduca la descurajarea cererii pe piata", se arata in lucrare. Exista temeri ca nici majorarea TVA de la 19% la 22% nu va fi suficienta pentru acoperirea cheltuielilor bugetare din 2006-2007.
FMI a propus trei solutii privind cresterea veniturilor: impozitarea terenurilor agricole, majorarea cotei unice de impozitare si/ sau majorarea TVA. Insa cresterea TVA inseamna majorarea obligatiilor de plata ale Romaniei la bugetul UE dupa momentul aderarii, deoarece sumele incasate din TVA se constituie ca venituri la bugetul comunitar.
Sursa: Jurnalul National, citat de HotNews.ro
=======================
Finantele elimina TVA-ul pentru donatiile prin telefon
Ministerul Finantelor Publice a decis sa elimine Taxa pe Valoarea Adaugata perceputa de opt ani pentru apelurile telefonice prin care se fac donatii.
Decizia vine in urma unor aprinse dezbateri in presa, in care s-a pus problema moralitatii si a legitimitatii statului de a percepe astfel de taxe, de pe urma unor ajutoare care se duc la cei aflati in nevoie.
Reprezentantii Romtelecom spun ca sumele incasate cu tilu de TVA sunt virate integral la stat. Dan Pazara, Director Comunicatii Romtelecom este de parere ca "nu este normal ca pentru banii din donatii statul sa-si ia un procent sub forma de TVA".
La randul lor, reprezentantii ministerului de finante, sustin ca , desi a incasat banii, statul n-a cerut niciodata TVA pentru donatiile prin telefon. Emilia Dragu, Director Executiv in cadrul MFP, sustine ca "s-a ajuns la situatia asta de la necunoastrerea legii, o interpretare gresita a legii de catre societatile de telefonie".
Conform ministerului, toti donatorii, persoane fizice si juridice, vor primi inapoi esalonat valoarea TVA, chiar de la urmatoarea factura.
Dan Pazara a declarat ca "din momentul in care vom primi o notificare de la MF oficiala si in scris, Romtelecom nu va mai aplica TVA-ul si va purcede la ajustarea acestuia in conformitate cu prevederile legale."
Sursa: Realitatea TV, citata de HotNews.ro
========================
Vinzarile de masini au crescut cu 62%
In primele sase luni ale lui 2005, vinzarile de autovehicule noi au crescut cu 62% fata de perioada similara din 2004. Pina in prezent au fost comercializate 129.596 de automobile. Cresterea se datoreaza, in parte, si aprecierii leului, care a micsorat preturile in euro. Piata auto romaneasca a depasit-o chiar pe cea din Ungaria.
In primul semestru al acestui an, piata auto a inregistrat recorduri atit la productia nationala si la exporturile de autovehicule, cit si la vinzari. Din numarul total al autovehiculelor vindute in primul semestru, 108.987 au fost autoturisme, cresterea fata de anul trecut fiind de 72%. "Previziunile noastre aratau cresteri in acest semestru, dar nu la acest nivel. Numai un vrajitor poate sa prevada asemenea cresteri", a spus Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Productia nationala, datorata modelului Logan, a crescut fata de perioada similara a lui 2004 cu 75%, inregistrind 102.017 unitati fabricate. "Cresterea pietei auto romanesti urmeaza trendul crescator din ianuarie 2003", a precizat presedintele APIA. Din cele peste 100.000 de unitati fabricate la Pitesti, au luat calea exportului 24.468 de automobile, cresterile fata de anul trecut fiind de 156%. Recordul precedent la exporturile de automobile a fost de 60.000 de unitati fabricate in primele sase luni ale anului 1999.
Autoturisme autohtone
Pe primele doua locuri in vinzari se situeaza producatorii autohtoni, Dacia si Daewoo. In primele sase luni, 51.935 de automobilisti romani si-au cumparat modele Dacia, 47.127 de unitati fiind Logan, restul vinzarilor fiind reprezentate de modelul Solenza si utilitare Dacia. Grupul Dacia-Renault detine o cota de piata de 47,7%. Pe locul doi figureaza uzina de la Craiova, care a vindut in primul semestru 12.873 de autoturisme. Cele mai multe vinzari a inregistrat modelul Matiz, cu 9.078 de unitati. Fata de 2004, vinzarile uzinei de la Craiova sint in scadere cu 8,6%. "Daewoo nu a tinut pasul cu cresterea pietei auto, chiar daca uzina are un potential deosebit", a declarat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM). La realizarea vinzarilor a contribuit si marca ARO, din care s-au comercializat 11 unitati. "La ARO este o criza prelungita. ARO are un management slab, lipsa de fonduri si nu intelege notiunea de industrializare", a mai spus Stroe, explicind ca cei de la ARO au facut un produs, l-au prezentat si nu au fost in stare sa il industrializeze, adica sa il produca la scara mare.
Automobile din import
La autoturismele de import, leader de piata este Renault, care a comercializat pina in prezent 10.187 de unitati. Preferatele soferilor romani, de la Renault, sint modelele Clio, care s-au vindut in 5.651 de exemplare avind o cota de piata de 12,8%, si modelul Megane, care a fost ales de 3.915 automobilisti, detinind o pondere din autoturismele de import de 8,9%. Pe locul doi in preferintele romanilor se situeaza marca Skoda, din care au fost comercializate 6.417 unitati. Cele mai vindute modele sint: Octavia, cu 2.358 de masini vindute, si Octavia Tour, care a fost aleasa de 1.963 de automobilisti. Fata de aceeasi perioada a lui 2004, vinzarile Skoda au crescut cu 77%. Pe locul trei, in statistica APIA, figureaza marca Volkswagen, din care s-au vindut 4.831 de masini. Modelul Passat a fost vindut in 1.297 de exemplare, iar modelul Bora a fost achizitionat de 1.172 de pasionati auto. Pe urmatoarele locuri urmeaza: Peugeot, Ford, Fiat, Opel etc.
Factori care au dus la cresterea pietei
Potrivit lui Valmar, cresterea pietei auto se datoreaza, printre altele, si aprecierii leului care a dus la scaderea costului masinilor care au pretul exprimat in euro, introducerea cotei unice de impozitare, scaderea dobinzilor la credite, simultan cu imbunatatirea conditiilor de creditare, si nu in ultimul rind campaniile publicitare agresive. In luna iunie, piata auto din Romania a depasit-o pe cea din Ungaria. La noi s-au comercializat 18.000 de vehicule, iar ungurii si-au cumparat doar 10.000 de masini.
Nicu Stan
Sursa: Cotidianul

Stire preluata de la Euroactiv.ro