Liberalizarea transporturilor va avea un impact semnificativ asupra transportatorilor
La seminarul dedicat transporturilor din cadrul campaniei de pregatire a comunitatii de afaceri din Romania pentru integrare, au fost discutate prioritatile Romaniei in domeniul transporturilor si schimbarile pe care le va aduce aderarea. Reprezentantul presedintiei a deplans abandonarea canalului Bucuresti - Oltenita. [EurActiv.ro]
Organizat de catre Ministerul Integrarii Europene si Camera de Comert si Industrie a Romaniei, seminarul a propus dezbaterea unor teme de actualitate pentru pregatirea agentilor economici in perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
In cadrul seminarului, specialisti din Ministerul Integrarii Europene, din Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si din Ministerul Finantelor Publice au prezentat rezultatele negocierilor si implicatiile perioadelor de tranzitie pentru capitolul "Transporturi", reglementarile actuale in domeniu, precum si instrumentele financiare pentru dezvoltarea sectoarelor de transport si au dezbatut cu participantii aspecte practice privind modul de aplicare a acestora.
Bogdan Teodoriu, consilier prezidential, a vorbit in deschiderea seminarului despre importanta care ar trebui acordata transportului pe apele interne, dar si Dunarii.
"Prea mult timp n-am stiut sa actionam pentru a ne inscrie intr-un concert al statelor europene in care prioritatea o reprezinta transportul dunarean," a spus Teodoriu, enuntand importanta pe care o acorda unei rute fluviale de mare perspectiva, precum Rotterdam - Constanta.
"Orasul Bucuresti e un oras considerat pe coridoriul 7," a spus Teodoriu, catalogand drept "greseala" abandonarea constructiei la canalul Bucuresti-Oltenita. "Sunt lucruri pentru care poporul roman a muncit prea mult pentru a fi lasate in paragina."
In ceea ce priveste capacitatea de a folosi fondurile europene, in opinia lui Teodoriu este nevoie de masuri rapide si dure. "Romania trebuie sa se trezeasca rapid. [...] Este o mare greseala sa nu internalizam proiectele cofinantate de UE."
Leonard Orban, secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene, a atras atentia in interventia sa asupra faptului ca liberalizarea transporturilor va avea un impact semnificativ asupra transportatorilor. Potrivit lui Orban, principalele zone de concentrare pentru perioada urmatorare se refera la infrastructura (dintre care coridorul IV constituie o obligatie ce trebuie indeplinita pana in 2012-2014), asigurarea conformitatii tehnice a vaselor interne cu reglementarile UE, imbunatatirea sigurantei maritime a navelor sub pavilion romanesc, continuarea restructurarii TAROM, pregatirea pentru gestionarea fondurilor de coeziune si asigurarea cofinantarilor.
Alexis Gressier, task manager for transport in cadrul ISPA, a spus ca aderarea Romaniei nu va fi un soc, ci o etapa, si a mentionat avantajul transportatorilor romani, care au costuri ce reprezinta in jur de 60% din cele ale UE 15.
Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, a spus ca intocmirea proiectelor mari necesita cel putin cinci ani. "Proiectele trebuiau initiate cel putin acum 2 ani," crede Buzasu, care vede Constanta, in viitor, ca pe cel mai mare port din Sud-Estul Europei.
[EurActiv.ro]

Stire preluata de la Euroactiv.ro