Se incearca redesenarea peisajului mediatic
ora 09:55 Peisajul mediatic romanesc are nevoie de o redefinire de substanta, au convenit participantii la seminarul "Campania electorala si institutiile de media".
Peisajul mediatic romanesc are nevoie de o redefinire de substanta, pornind de la repozitionarea serviciilor publice de media, ajustarile legislative necesare pentru prevenirea influentei politicului asupra presei, asanarea mediului de afaceri de practicile neloiale si consolidarea comportamentului deontologic al corpului profesional al jurnalistilor, au convenit participantii la seminarul "Campania electorala si institutiile de media", desfasurat in zilele de 29-20 ianuarie 2005 la Bucuresti.
Seminarul a reunit o paleta larga de persoane cu interes in domeniul dezvoltarii mass-media: jurnalisti, editori de presa, reprezentanti ai asociatiilor de media, ai mediilor publice, (SRR, TVR, agentia Rompres), ai Consiliului National al Audiovizualului, ai Guvernului, Parlamentului si Presedintiei.
Participantii au decis formarea unor grupuri de lucru pentru elaborarea de documente de strategie sau initiative legislative menite sa raspunda problemelor identificate in timpul discutiilor:
1. Grupul de lucru pentru amendarea legii de functionare a radioului si televiziunii publice si a Legii Agentiei Nationale Rompres.
Persoana de contact: Razvan Martin, Agentia de Monitorizare a Presei, razvan@mma.ro
Probleme de discutat:
- repozitionarea SRR si SRTV in contextul pietei concurentiale a audiovizualului; redefinirea serviciilor publice ca alternativa la
programele comerciale (si nu in concurenta directa);
- asigurarea independentei mediilor publice fata de influentele politice; incorporarea unor reprezentanti ai societatii civile/publicului in organele de decizie ale SRR si SRTV si Rompres;
- asigurarea unor mecanisme de responsabilizare editoriala - participarea externa (societate civila, public, grupuri profesionale) in Comisiile de Etica;
- separarea functiei de control de cea de executie in structurile SRTV, SRR si Rompres: separarea consiului de administratie de cel director, separarea functiei de presedinte de cea de director generale. etc;
- alegerea membrilor CA pe criterii de competenta, nu pe criterii de reprezentativitate politica (algoritm);
2. Grupul de lucru pentru elaborarea unei grile de criterii pentru evaluarea performantelor mediilor publice
Persoana de contact: Ioana Avadani, Centrul pentru Jurnalism Independent, ioana@cji.ro
Probleme de discutat:
- elaborarea de criterii obiective pentru evaluarea activitatii SRR, SRTV, Rompres, in baza carora se va face adoptarea sau respingerea rapoartelor de activitate;
- elaborarea de punctaje standard pentru elaborarea rapoartelor de activitate anuale;
3. Grupul de lucru pentru amendarea Legii electorale
Persoana de contact: Florin Poenaru, Asociatia Pro Democratia, florin.poenaru@apd.ro
Probleme de discutat:
- modificarea Legii electorale astfel incat aceasta sa nu reglementeze campania electorala in Mass Media ci sa stabileasca pricncipii.
4. Grupul de lucru pentru atribuirea transparenta a publicitatii de stat
Persoana de contact: Cristian Ghinea, Centrul pentru Jurnalism Independent, ghinea@cji.ro
Probleme de discutat:
- modificarea legilor privind achizitiile publice astfel incat sa se poata asigura o transparenta sporita acordarii publicitatii din bani publici.
5. Grupul de lucru pentru crearea corpului de experti media (pt reactie in cazul derapajelor deontologice)
Persoane de contact: Mircea Toma, Agentia de Monitorizarea a Presei - Academia Catavencu, mircea_toma@catavencu.ro
Nicoleta Fotiade, Agentia de Monitorizarea a Presei - Academia Catavencu, nicoleta@mma.ro
Carmen Macavei, Centrul pentru Jurnalism Independent, carmen@cji.ro
Manuela Preoteasa, Comitetul de reactie rapida al COM, manuela.preoteasa@euractiv.ro
Probleme de discutat:
- crearea unui organism profesional comun al asociatiilor ce activeaza in zona media (asociatii de ziaristi, sindicate, ONG-uri etc.) care sa fie mandatat pentru reactie rapida in cazurile de incalcarea a deontologiei jurnalistice in Media publice (pentru inceput);
- identificarea modalitatilor de colaborare cu Consiliul National al Audiovizualului pentru sanctionarea derapajelor profesionale ale presei audiovizuale;
- armonizarea elementelor de autoreglementare existente deja pe piata Media.
In masura in care sunteti intersati sa activati in aceste grupuri de lucru, va invitam sa contactati persoanele de contact mentionate.
Centrul pentru Jurnalism Independent, (persoane de contact: Ioana Avadani, Carmen Macavei)
Agentia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu, (persoane ce contact: Razvan Martin, Nicoleta Fotiade)
Sursa: CJI

Stire preluata de la Euroactiv.ro