Cautare avansata

Trei proiecte ale educatiei pentru 2006 - supuse dezbaterii publice



Asa cum a anuntat public inca din luna iulie a acestui an, Mircea Miclea, ministrul educatiei si cercetarii, pentru anul 2006 se impune demararea unor noi proiecte de anvergura care sa configureze un invatamant compatibil cu cel european.

Aceste trei proiecte vin ca urmare a celor initiate  in acest an (legea asigurarii calitatii in educatie, compatibilizarea invatamantului superior romanesc cu cel european, reforma doctoratului, strategia de descentralizare a invatamantului preuniverstar, formarea cadrelor didactice).

In conformitate cu Programul de Guvernare, Ministerul Educatiei si Cercetarii a solicitat ca in bugetul destinat invatamantului pentru 2006 sa fie finantate trei mari proiecte, care sa fie supuse dezbaterii publice pe site-ul www.edu.ro.

1. Proiectul privind construirea de campusuri scolare

Necesitate
- asigurarea de sanse egale reale pentru elevii din zone rurale si urbane pentru a studia in conditii asemanatoare cu scolile din Uniunea Europeana;
- realizarea de campusuri constituite din spatii de invatamant, ateliere de practica productiva, spatii de cazare pentru elevi si cadre didactice, cantina, terenuri de sport care vor oferi comunitatilor locale sanse sporite de educare si pregatire a fortei de munca solicitata de piata de munca locala si de dezvoltarea regionala;
- in conditiile retrocedarii imobilelor revendicate, multe spatii de invatamant pot sa dispara.

Masuri
- Constructia de campusuri scolare (minim 48). Acestea vor fi de doua tipuri, in functie de numarul de elevi. In cadrul campusului sunt prevazute urmatoarele constructii:
- Local scoala (tip I si II)
- Camin +cantina  si 4-8 garsoniere pentru cadrele didactice
- Baza de practica
- Baza sportiva
Programul si Planul de Actiune au fost elaborate. Au inceput negocierile cu finantatorii internationali (BM, BDCE, BEI).
Consecinte
- Se modernizeaza baza materiala a invatamantului in concordanta cu cerintele secolului XXI.
- Se asigura infrastructura  materiala a invatamantului in conditiile in care multe imobile scolare vor fi retrocedate fostilor proprietari

2. Strategia privind educatia timpurie

Necesitate
- perioada cuprinsa intre 0 si 6 ani este cea in care copiii se dezvolta rapid, iar daca procesul de dezvoltare este neglijat in acest stadiu, este mult mai dificila si mai costisitoare compensarea acestor pierderi mai tarziu;
- este cunoscut faptul ca alegerile facute in copilaria timpurie si actiunile intreprinse de parinti si de societate au o influenta puternica si de durata asupra copilului si, in sens larg, asupra progresului natiunilor;
- calitatea ingrijirii si protectiei copilului in perioada amintita este solutia care previne moartea infantila, bolile, intarzierile in crestere, traumele, alimentatia proasta etc;
- investitia in copii la varset cat mai fragede va conduce, pe termen lung, la dezvoltare sociala si la realizarea sustinuta a drepturilor copiilor.

Masuri
- Reabilitarea infrastructurii gradinitelor;
- Perfectionarea personalului didactic din invatamantul prescolar;
- Crearea centrelor de resurse pentru parintii care au copii cu nevoi educationale speciale;
- Crearea capacitatilor institutionale pentru interventia precoce;
- Oferirea de servicii integrate de educatie timpurie pentru copiii de 0 - 6/7 ani.
Consecinte
- Reducerea abandonului scolar si a parasirii timpurii a scolii
- Remedierea deficientelor de invatare si psihocomportamentale inainte de invatamantul primar
- Investitie pe termen lung (pentru 1 USD investit in educatia timpurie se obtine beneficii de 7 USD ulterior, conform unor studii efectuate de experti ai Bancii Mondiale).

3. Proiectul de Informatizare a tuturor scolilor gimnaziale din mediul rural si conectarea lor la Internet

Necesitate
- in mediul rural se afla 46,4% din populatia totala a tarii si 36,5% din populatia scolara de nivel preuniversitar;
- asigurarea egalitatii de sanse pentru populatia scolara din mediul rural;
- asigurarea accesului la informatie pentru cadrele didactice din mediul rural si posibilitatea calificarii si recalificarii prin programe de invatamant la distanta;
- indirect, beneficiul va fi real pentru toata tara, prin reducerea decalajelor dintre cele doua medii de rezidenta: rural si urban.

Masuri
- Dotarea cu retele de calculatoare a tuturor scolilor gimnaziale din mediul rural. Vor fi oferite doua tipuri de calculatoare (tip I- 10 calculatoare +server si tipul II-25 calculatoare +server in functie de marimea scolii);
- Conectarea la Internet a acestor scoli. A fost perfectat protocolul de utilizare a retelei de fibra optica (3600 km) de la SNCFR- Comunicatii;
- Crearea de softuri educationale;
- Programul si Planul de Actiune pentru implementarea acesteia au fost deja elaborate. Au inceput negocierile cu finantatorii internationali, in special cu Banca Mondiala.

Consecinte
- Cresterea calitatii educatiei in mediul rural;
- Asigurarea egalitatii de sanse intre copii din mediul rural si cel urban;
- Imbunatatirea performantelor scolare a elevilor din invatamantul rural.

Sursa: Guvernul Romaniei




''

Stire preluata de la Euroactiv.ro

Stiri asemanatoare

Analiza: Finantarea educatiei - o sansa ratata
Este unanim acceptat ca situatia proasta a Romaniei actuale se datoreaza, ...

Analiza: Subfinantarea educatiei - o sansa ratata
Este unanim acceptat ca situatia proasta a Romaniei actuale se datoreaza, ...

Reactii la demisia ministrului Miclea
Majoritatea reactiilor ca urmare a demisiei ministrului sunt de aprobare ag...

Job: Asistent de consilier la Ministerul Agriculturii
Asistent al Consilierului de Infratire Institutionala pentru proiectul "Spr...

Romania - prima din balcani la olimpiada de informatica
Romanii s-au intors cu patru medalii (doua de aur, una de argint si una de ...