Noua televiziune: 3G-ul si Internetul
Televiziunile sunt gata sa plateasca sume enorme pentru exclusivitate asupra unor evenimente sportive majore. Dar ce se intampla cu drepturile pentru Internet si 3G, tehnologii care au prins tot mai mult teren in fata TV clasice? [EurActiv.ro]
foto: linternaute.com
Comisia Europeana incearca sa?faciliteze accesul noilor tehnologii la drepturile de a retransmite evenimente sportive.
Fotbalul este foarte mult vizat. Noile tehnologii se bat sa obtina drepturi asupra evenimentelor sportive, dar federatiile adesea nu discuta decat cu companii foarte mari de televiziune si in conditii de exclusivitate.
O discutie aprinsa a fost initiata in Europa pe acest subiect. Comisia Europeana incearca sa protejeze libera concurenta pe piata, astfel incat a decis sa puna presiune asupra federatiilor pentru a nu restrictiona noile tehnologii (3G, Internet) in a transmite evenimente sportive. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 81% din populatia europeana are un telefon mobil, din care 500.000 sunt abonati la televiziunea 3G.
Transmiterea imaginilor si a sunetului de la evenimentele sportive prin intermediul telefoanelor mobile este un avantaj esential al retelelor 3G comparativ cu infrastructura generatiilor precedente.
Serviciul 3 G a fost introdus in Suedia, Danemarca, Marea Britanie, Italia si Austria si aproximativ 40 de alte noi retele au fost lansate in ultimul an in Europa.
Comisia Europeana a inceput un proces de consultare a industriei inca de anul trecut. Prin ancheta lansata, Comisia incearca sa stabileasca felul in care ar trebui sa poata fi obtinute? drepturile pentru evenimentele sportive catre companiile de Internet si cele care furnizeaza tehnologie 3 G (generatia a treia) prin telefoanele mobile.
"Cum succesul serviciului depinde major de abilitatea operatorilor de a furniza continut audiovizual atractiv, este responsabilitatea Directiei Concurenta din cadrul Comisiei (DG Competition) sa se asigure ca accesul la difuzarea evenimentelor sportive ramane deschis si nediscrimnatoriu", spunea inca de la lansarea anchetei, la 30 ianuarie 2004, Comisarul de atunci pentru Concurenta, Mario Monti.
In interesul comun al stimularii intreprinzatorilor, dar si pentru protectia consumatorilor si a inovatiei, Comisia vrea sa se asigure ca un continut premium cheie nu va ramane restrictionat in mod nejustificat.
Aceasta a fost prima investigatie de acest tip lansata de comisie in sectorul drepturilor intelectuale in domeniul noilor media.
Comisia vrea sa afle in ce masura exclusivitatea asupra drepturilor in sport afecteaza libera concurenta prin restrangerea alegerii sau prin ridicarea artificiala a tarifelor pentru un anume produs.
Practic, Comisia vrea sa elimine aranjamente anti-concurentiale si anumite comportamente care pot aparea in industrie. De asemenea, vrea sa se asigure ca noii competitori pot avea acces la aceste drepturi.
Dr. Richard Haynes,?de la?Stirling Media Research Institute de la Stirling University, considera ca o oferta cu mai multe pachete, contracte pe perioade scurte si distinctia intre TV, 3G si Internet sunt cateva elemente pe baza carora Comisia va actiona. Stephen Morrow, tot de la Stirling University,?este de acord ca acesta urmeaza sa fie modelul stabilit cel putin pentru cei cinci mari membri [the 'big five' -
Ancheta lansata cu privire la 3G are doua etape. Prima urmeaza sa dea comisiei o privire de ansamblu asupra sectorului prin chestionare trimise unui esantion de 55 de companii, dintre care atat detinatori de drepturi, cat si companii TV, precum si operatori de telefonie mobila.
Ideea este sa fie evaluata importanta drepturilor asupra evenimentelor sportive pentru tehnologia 3G si sa fie identificare tipurile de restrictii impuse asupra televiziunilor. Al doilea pas va fi sa se trimita chestionare si altor actori din piata, precum si o lista de intrebari suplimentare celor 55 de companii deja incluse in prima etapa.
Pana acum, Comisia a considerat ca fiind aranjamente anti-concurentiale comportamente de tipul:
o??????? Refuzul de a furniza un pachet de drepturi TV catre noile media/UMTS (Universal Mobile Telecommunications System)?rights
o??????? Existenta embargoului care sa favorizeze acoperirea TV fata de alt tip de acoperire media
o??????? Achizitionarea drepturilor pentru noile media/UMTS numai pe baza exclusive.
Comisia s-a impotrivit acestor practici in 2004, in cazul drepturilor UEFA pentru campionatul ligii europene de fotbal si in cazul drepturilor pentru liga germana si engleza.
Comisia a incheiat intelegeri cu Bundesliga din Germania, cu English Premier League si cu organismul european de fotbal UEFA cu privire la vanzarea drepturilor catre mass-media. Una dintre caracteristicile vanzarii a fost tendinta de a a face distinctie intre drepturile pentru TV, pentru 3G si pentru Internet.
UEFA are acum o noua oferta de vazarea a drepturilor. In loc sa vanda drepturile ca pe un pachet catre o singura companie audiovizuala dintr-o tara, a acceptat sa vanda drepturile in mai multe pachete, pe perioade scurte de timp.
Helen Smith, Co-Managing Director al firmei de consultanta in?sport KEA European Affairs, priveste cu optimism aceasta abordare, atat timp cat "drepturile trebuie sa fie impartite in pachete si nu vandute intr-un singur lot".
Cluburile individuale de fotbal pot de asemenea sa isi exploateze o parte dintre drepturi in tara unde au cei mai multi fani. Intenetul si UMTS au fost pentru prima oara incluse in oferta.?
[EurActiv.ro]?

Stire preluata de la Euroactiv.ro