Societatea civila cere audit extern in invatamint
Citeva sute de cadre didactice, reunite pe un forum de dezbateri despre invatamint, au decis sa se constituie ca voce a societatii civile intr-un ONG.
Actiunea de stringere de semnaturi a debutat spectaculos, dupa citeva ore de la lansare adunindu-se peste 100 de adeziuni. Matematicianul Stefan Vlaston, fost director la Liceul "Dr. Poni" din Bucuresti, initiatorul demersului de pe forumul edu_cer_ro@yahoo.com, spera sa adune, pina la data de 10 aprilie, citeva sute de adeziuni. In esenta, semnatarii doresc sa ceara instituirea unui audit extern asupra starii educatiei si cercetarii. Evaluarea se doreste a fi una de amploare, completa, atit pentru sistemele profesionale, cit si pentru cele financiare din educatie si cercetare. Ei cer acordarea auditului prin licitatie, iar rezultatele, publicate integral, sa stea la baza luarii unor masuri reale de adaptare la normele europene.
Comentariu: Un audit extern pentru sistemele de educatie si formare profesionala
Probleme ignorate
Grupul a identificat o lista cu probleme ale educatiei si cercetarii. Spre deosebire de invatamintul superior, stimulat de Procesul Bologna, profesorii considera ca invatamintul preuniversitar a incremenit in aceleasi coordonate de centralism excesiv, definite de sistemul comunist. Curriculumul national e decis de minister, selectia profesorilor e decisa de inspectorate, resursele sint distribuite fara criterii clare, birocratia este exacerbata, repartizarea absolventilor din clasa a VIII-a e centralizata, numirea personalului de conducere si control - politizata. Invatamintul rural functioneaza cu o infrastructura de ev mediu, incit doar 2% din aceasta categorie de elevii ajung in invatamintul superior. Evaluarea si examenele de absolvire sint contaminate de coruptie, nu este stimulata competitia si concurenta intre elevi, putinii olimpici internationali neputind sa ascunda rezultatele evaluarii internationale PISA, care situeaza Romania pe locul 36 din 42. Invatamintul tehnico-profesional pluteste in deriva, motivat doar de conservarea catedrelor titularilor, nu si de legatura cu piata muncii, 70% dintre absolventi ajungind direct someri.
Sursa: Cotidianul

Stire preluata de la Euroactiv.ro