Concluzii studii de piata: brandul bate chilipirul. Dar ce vor cumpara romanii dupa aderare?
Daca in anii '90 decizia de cumparare a unui produs depindea de pret, dupa 2003 tot mai multi prefera brandul. Ce, cum si de unde vor cumpara romanii dupa aderare - sunt cateva dintre tendintele analizate de compania GfK, pe baza studiilor de piata din ultimii zece ani.
Evolutia perceptiei si comportamentul romanilor fata de bunurile de consum - de la categorie la cultul marcii
In perioada 1996-1999 abia incepea sa se faca simtita o "cultura a marcilor", iar discernamantul cumparatorului roman era, in general, redus. In acei ani, tendinta era sa se cumpere orice, uneori cu entuziasm si naivitate, iar pretul tinea loc de "imagine". Verbul caracteristic pentru cumparatorii romani ai acelei perioade era: A ECONOMISI, iar principiul corolar, dupa care se ghida majoritatea, era: "Cumpara mai des si cheltuie sume cat mai mici pe o de achizitii".
2000-2002 a fost perioada in care romanii au inceput sa se familiarizeze cu ideea de marca. A inceput diversificarea in consum, au aparut "mofturi" care s-au metamorfozat treptat, dar rapid si sigur, in necesitati. Fata de piata bunurilor de consum, cumparatorul roman incepe sa manifeste interes, se emancipeaza, isi schimba, in general, comportamentul. Verbul caracteristic este acum: A DESCOPERI.
Din 2003 si pana acum, in 2006, se dezvolta un adevarat cult al Marcii. Romanii descopera promotiile, are loc o diversificare si o stratificare a marcilor. Exigenta, securizare, accesorizare, pragmatism, devin cuvinte-cheie in comportamentul de cumparare al romanilor. Iar verbul caracteristic este, acum: A DOBANDI.
De-a lungul acestor ultimi ani, cumparatorul roman a evoluat de la naivitate (in 1996), la disponibilitate (in 2000), stabilitate (in 2003) pana la (in 2006) exigenta si diversitate (solicitata, de produse), manifestand o certa loializare pe categorii si paliere de marci (premium, medium, accesibil). In mod cert anii urmatori vor aduce si o tot mai mare loializare pe marci ca atare - atat in segmentul bunurilor de larg consum, cat si in cel al serviciilor.
Care va fi, in continuare, de acum, din 2006, caracteristica principala a cumparatorului roman? Conform studiilor recente ale GfK Romania, "verbul-cheie" este/va fi: a Castiga. Din acesta vor deriva: a Cheltui, a Administra si, poate, mai tarziu, a Investi.
Cum vor reactiona ofertantii de produse la schimbarile din mintea Consumatorului?
In analiza reactiilor posibile ale ofertantilor de produse, GfK Romania pleaca de la radiografierea dorintelor consumatorului. Inainte de toate, acesta isi doreste sa se simta bine (inteligent, bun, relaxat etc.), sa fie recompensat si sa fie valorizat. El considera umorul un element extrem de important capabil sa relaxeze, securizeze si sa creeze un ascendent de imagine mult dorit. Isi doreste un stil de viata occidental, dar la costuri romanesti. Pune pret pe siguranta (certitudine, stabilitate), pe speranta (perspectiva unui "mai bine") si pe confort, pentru el si familia sa. Si, nu in ultimul rand, isi pretuieste din ce in ce mai mult timpul dedicat propriei persoane.
Pe baza acestor observatii, GfK anticipeaza ca ofertantii de bunuri de consum vor trebui sa se orienteze tot mai mult catre metodologii si abordari "neconventionale" (on-line, observatii "in-home", la locul de achizitie/consum si "simulari" etc.), catre forme de "parteneriat" cu consumatorul, catre oferirea si promovarea unor produse cu functiuni/beneficii combinate (rational si emotional) si prin consolidarea de branduri cu caracter afectiv.
Puncte de reper importante privind tendintele de consum in ultimii ani: