Cautare avansata

Despre cooperarea teritoriala in Romania in perioada 2007-2013



Politica de coeziune este definita prin scopul sau: reducerea decalajelor dintre regiunile si statele membre mai dezvoltate ale Uniunii Europene si cele mai putin dezvoltate.

Pentru indeplinirea acestui scop, politica de coeziune este structurata in trei obiective:
Convergenta (sprijina regiunile ramase in urma din punct de vedere al dezvoltarii economice), Competitivitate Regionala si Ocuparea fortei de munca (sprijina regiuni, altele decat cele ramase in urma ca dezvoltare, pentru atingerea tintelor Agendei Lisabona) si Cooperare Teritoriala Europeana (promoveaza dezvoltarea echilibrata a intregului teritoriu comunitar, prin incurajarea cooperarii si schimbului de bune practici intre toate regiunile UE), organizat pe trei axe: cooperare trans-frontaliera, trans-nationala si inter-regionala. In perioada 2007-2013, Romania va fi eligibila sub doua obiective: Convergenta si Cooperare Teritoriala Europeana.

cooperare transfrontaliera, trans-nationala sau inter-regionala

- Cooperarea trans-frontaliera urmareste integrarea zonelor divizate de frontierele nationale, confruntate cu nevoi si probleme similare care necesita solutii si actiuni comune.
Astfel de provocari sunt specifice tuturor regiunilor frontaliere din Uniunea Europeana, vizand in general fragmentarea pietelor, piata fortei de munca, infrastructura, institutii, resurse financiare etc.

- Cooperarea trans-nationala finanteaza actiuni si retele care sa duca la dezvoltare teritoriala integrata.
- Cooperarea inter-regionala reprezinta cooperarea intre autoritatile publice (regionale sau locale, dar nu exclusiv) pe probleme de interes comun in gestionarea si implementarea programelor finantate din bugetul european. Scopul cooperarii inter-regionale este cresterea eficientei politicilor structurale ale UE, prin valorificarea "bunelor practici" ale autoritatilor publice implicate in gestionarea Fondurilor Structurale alocate prin obiectivele "Convergenta" si "Competitivitate". Cooperarea se poate realiza intre regiunile din Europa, fara nici o restrictie geografica,  diferentiindu-se astfel de cele mai multe tipuri de cooperari cunoscute, cum ar fi  cooperarea trans-frontaliera sau trans-nationala. Diferenta este atat geografica cat si de continut, proiectele inter-regionale concentrandu-se pe schimbul de experienta si bune practici intre partenerii implicati in proiect, pe cand cooperarea trans-frontaliera si trans-nationala se concentreaza cu precadere pe implementarea concreta a activitatilor aferente unui proiect.

Fondul European pentru Dezvoltare Regionala este singurul instrument structural al Uniunii Europene prin intermediul caruia statele membre pot finanta programele din cadrul Obiectivului cooperare teritoriala europeana.

Prioritatile generale prevazute de regulamentul FEDR pentru cooperarea trans-frontaliera sunt:
- Incurajarea antreprenoriatului, in special a dezvoltarii IMM-urilor, turismului, culturii si comertului trans-frontalier;
- Incurajarea si imbunatatirea protectiei si administrarii in comun a resurselor naturale si culturale, cat si prevenirea riscurilor naturale si tehnologice;
- Incurajarea si dezvoltarea relatiilor urban-rural;
- Reducerea izolarii teritoriale prin imbunatatirea accesului la infrastructura de transport, retele si servicii de informare si comunicare si la sistemele de management al deseurilor, resurselor de apa si energetice precum si la infrastructura aferenta;
- Dezvoltarea colaborarii si a capacitatii de utilizare in comun a infrastructurii, in special in domenii ca sanatate, cultura, turism si educatie.
Pentru cooperarea trans-nationala, prioritatile generale prevazute de regulamentul FEDR sunt:
a) Inovatie: crearea si dezvoltarea de retele stiintifice si tehnologice, imbunatatirea capacitatilor de cercetare si dezvoltare tehnologica la nivel regional precum si a capacitatilor de inovatie, unde acestea contribuie in mod direct la dezvoltarea economica echilibrata a zonelor transnationale. Actiunile pot include: stabilirea de retele intre institutii de invatamant universitar, institutii de cercetare; intreprinderile mici si mijlocii; legaturi pentru imbunatatirea accesului la transferul de informatii stiintifice si tehnologie intre institutiile din domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice si centrele internationale de excelenta in domeniul cercetarii si dezvoltarii; infratirea institutiilor in vederea transferului de tehnologie; si dezvoltarea instrumentelor comune de inginerie financiara avand ca rol sustinerea dezvoltarii cercetarii si tehnologiei in cadrul intreprinderilor mici si mijlocii;
b) Mediu: activitati in domeniul managementului apelor, eficientei energetice, prevenirii riscurilor si protectiei cu caracter transnational. Actiunile pot include: managementul si protectia bazinelor fluviale, a zonelor de coasta, a resurselor marine etc.; prevenirea inundatiilor; promovarea securitatii maritime si protectia impotriva riscurilor naturale si tehnologice;
c) Accesibilitate: activitati cu caracter transnational legate de imbunatatirea accesului la serviciile de transport si telecomunicatii si cresterea calitatii acestora;. Actiunile pot include: investitii in sectoarele transnationale ale retelelor de transport si telecomunicatii; imbunatatirea accesului local si regional la retelele nationale si transnationale; cresterea inter-operabilitatii sistemelor nationale si regionale; promovarea sistemelor avansate de informatii si tehnologii de comunicatii;
d) Dezvoltarea urbana: intarirea dezvoltarii policentrice la nivel transnational, national si regional; Actiunile pot include: crearea sau imbunatatirea retelelor urbane si a legaturilor urbanrurale; strategii de atingere a obiectivelor comune urban-rurale; protejarea si promovarea patrimoniului cultural si integrarea strategica a zonelor de dezvoltare transnationale. Pentru intarirea eficacitatii politicii regionale, prioritatile FEDR sunt:
a) cooperarea inter-regionala, concentrandu-se pe inovatie si cunostinte economice si de mediu dar si pe prevenirea riscului;
b) schimbul de experienta implicand identificarea, transferul si diseminarea de bune practici incluzand dezvoltarea urbana durabila;
c) actiuni incluzand studii, colectarea de date, observarea si analizarea tendintelor privind dezvoltarea in Comunitate.

gestionarea unui program operational

In dezvoltarea si implementarea unui Program Operational aferent obiectivului Cooperare teritoriala europeana sunt implicate urmatoarele structuri: Autoritatea de Management, Comitetul de Monitorizare, Autoritatea de Audit, Autoritatea de Certificare, Secretariatul Tehnic Comun, Grupul Controlorilor Financiari si Grupul Auditorilor, iar pentru programele trans-nationale si cele inter-regionale, Punctul National de Contact.

- Autoritatea de Management este responsabila pentru managementul si implementarea intregului Program Operational in conformitate cu principiul managementului financiar solid. Are ca atributii asigurarea respectarii regulilor comunitare si nationale in aplicarea Programului Operational; stabileste procedurile si se asigura ca sunt respectate de celelalte organisme implicate; alaturi de Comitetul de Monitorizare va asigura calitatea implementarii PO si va monitoriza indicatorii financiari prestabiliti.

- Comitetul de Monitorizare va aproba criteriile de selectie privind obtinerea finantarii si va analiza periodic progresul inregistrat; este responsabil alaturi de Autoritatea de Management pentru implementarea in bune conditii a PO.
- Autoritatea de Audit va asigura auditarea efectiva a sistemului de management si control al PO in baza verificarii cheltuielilor declarate. In acest sens, va fi ajutata de catre Grupul Auditorilor.

- Autoritatea de Certificare va activa in special in domeniul financiar, privind transmiterea catre Comisia Europeana a declaratiilor de cheltuieli, cererilor de fonduri, asigurandu-se ca sunt respectate regulile impuse de Comisia Europeana in managementul financiar al Programelor Operationale, in caz contrar asigurand recuperarea sumelor platite ca urmare a unor iregularitati. Va fi sprijinita in indeplinirea atributiilor sale de catre Grupul Controlorilor Financiari.

- Secretariatul Tehnic Comun are ca principal scop sprijinirea Autoritatii de Management si a Comitetului de Monitorizare, urmand sa indeplineasca atributiile ce ii vor fi delegate de catre AM.

- Punctul National de Contact are ca atributii principale: sprijinirea procesului de evaluare si implementare a proiectelor in Romania, desfasurarea de activitati de informare si publicitate pentru programul Spatiul Sud-Est European, respectiv pentru programul interregional, sprijinirea Comitetului National in indeplinirea sarcinilor transnationale, indeplinirea rolului de punct de contact pentru partenerii romani in proiecte.

cooperarea cu statele membre
In ceea ce priveste cooperarea teritoriala interna - cu Statele Membre UE -, Romania devine parte a 4 Programe Operationale: Romania-Bulgaria, Romania-Ungaria, Transnational (Spatiul Sud-Est European) si Interregional. In ceea ce priveste cooperarea teritoriala cu Bulgaria (Programul Operational RO-BG), rolul de Autoritate de Management va fi indeplinit de catre Ministerul Integrarii Europene, cel al Autoritatii de Audit de catre Curtea de Conturi a Romaniei iar cel al Autoritatii de Certificare de catre Directia Generala Fondul National din cadrul Ministerului Finantelor Publice. Biroul de Dezvoltare Regionala Calarasi va indeplini rolul de Secretariat Tehnic Comun. Schema institutionala este inca in discutie.

Pentru cooperarea cu Ungaria, partenerii au hotarat ca Autoritatea de Management si Secretariatul Tehnic Comun sa fie localizate in Ungaria. In Romania se va institui o Autoritate Nationala (Ministerul Integrarii Europene) si un Punct de Informare (Biroul de Dezvoltare Regionala Oradea), asigurand de asemenea cate o institutie corespondenta pentru autoritatile implicate in PO. Corespondentul Autoritatii de Audit va fi in partea romana Curtea de Conturi iar pentru Autoritatea de Certificare va fi Directia Generala Fondul National din cadrul Ministerului Finantelor Publice (schema institutionala este inca in discutie). Pentru Programele Transnational (Spatiul Sud-Est European - SEES) si Inter-regional, Romania va infiinta cate o Autoritate Nationala (MIE) si un Punct National de Contact (in cadrul MIE). De asemenea, va desemna un auditor, responsabil cu auditarea activitatilor programului care se vor desfasura pe teritoriul statului roman, precum si un controlor financiar, responsabil de certificarea declaratiilor de cheltuieli efectuate pe teritoriul Romaniei (schema institutionala
este inca in discutie).

Sursa: Buletinul "Stiri europene" (MIE)




''

Stire preluata de la Euroactiv.ro

Stiri asemanatoare

Participarea romaniei la Targul Tehnic International MSV 2006
Nume eveniment:Targul Tehnic International

Transelectrica va iesi pe Bursa de Valori pe 25 august
Actiunile Transelectrica vor fi tranzactionate la Bursa de Valori Bucuresti(BVB) cel mai probabil...

Euro s-a depreciat cu zece lei vechi la prima ora fata de luni seara
In deschiderea sedintei de tranzactii valutare de marti, bancile cumparau un euro cu 3,5290 lei s...

Sedinta bursiera incepe in crestere
Majoritatea indicilor Bursei de Valori Bucuresti au inregistrat in primul sfert de ora de tranzac...

Un numar de 13 programe de finantare SAPARD au fost reziliate
In ultimele doua luni, 13 contracte de finantare pentru programul SAPARD, in valoare de peste 1.8...