Cautare avansata

Firmele romanesti pot accesa fondurile pentru promovarea exporturilor


Fondurile pentru promovarea exporturilor au fost utilizate pentru prima data integral, fiind necesara chiar suplimentarea lor. Cu ocazia rectificarii din luna iulie bugetul a fost suplimentat cu inca 8,3 milioane RON.

Cele 19,6 milioane RON alocate de guvern pentru programul de actiuni din 2006  si gestionate de Departamentul de Comert Exterior  au fost utilizate inca din prima jumatate a anului.

Gradul de utilizare a fost redus in anii 2003 si 2004, respectiv 51,4% si 53%. Ca urmare a intensificarii actiunilor de promovare finantate prin “Programul de promovare a exporturilor”, in 2005 s-a inregistrat cel mai bun procent de folosire a fondurilor, 89,9%.

Cui se adreseaza programul de promovare a exporturilor?

Sprijinul din fonduri bugetare se acorda cu prioritate firmelor mici si mijlocii pentru dezvoltarea activitatii de export si promovarea ofertei pe pietele externe. Departamentul de Comert Exterior din cadrul Ministerului Economiei si Comertului pune anual la dispozitia exportatorilor un buget aprobat de Guvernul Romaniei pentru targuri si expozitii internationale, misiuni economice, reprezentante, studii de piata, oferte si publicitate (cataloage de prezentare, CD-uri, pliante etc.). Pana in prezent cei mai multi exportatori din Romania doresc bani sa mearga la targuri si expozitii internationale.

Programe similare sunt desfasurate si in celelalte state membre ale Uniunii Europene cu scopul de a facilita accesul firmelor pe pietele internationale si de a-si consolida exporturile.

Cine poate accesa fondurile?

Firmele care fac operatiuni de export, firmele ale caror produse sunt de conceptie proprie, de calitate si cu valoare adaugata mare, firmele care au realizari la export in anii anteriori, cu exceptia celor nou-infiintate, firmele care au rezultate pozitive privind eficienta participarii la targuri si expozitii cu sprijin de la bugetul de stat, in cazul prezentei la astfel de actiuni in anii anteriori. Toate acestea pot fi beneficiari ai fondurilor pentru promovarea exportului. Hotararea de Guvern nr. 2100/2004 este actul normativ care reglementeaza acordarea fondurilor.

Daca se aproba un grant pentru participare la o manifestare internationala, bugetul de stat suporta integral cheltuielile cu organizarea standului, transportul, formalitatile si taxele vamale, manipularile si depozitarea pentru mostrele expediate in regim de export temporar.  De asemenea, firma participanta isi trimite un angajat la targ iar jumatate din cheltuielile pentru transportul si cazarea sa acolo sunt suportate de stat.

In cazul reprezentantelor comerciale romanesti in strainatate, ale IMM-urilor pe piete de interes pentru exportul romanesc din afara UE, finantarea este in proportie de 50% pentru cheltuielile de inregistrare, dotare initiala, chirie a spatiului si utilitati, pentru o perioada de un an. Acelasi nivel de finantare se acorda si pentru realizarea studiilor de piata.

Se finanteaza integral de la buget editarea si distribuirea in strainatate si la ambasadele straine din Romania a buletinelor informative privind oferta de export si realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe produse si grupe de produse, pe piete de interes pentru exportul romanesc.

Actiunile finantate din aceste fonduri sunt stabilite impreuna cu reprezentantii mediului privat, in cadrul Consiliului de Export.

Parteneriat public – privat pentru promovarea exporturilor

Consiliul de Export este un organ consultativ pe langa Guvernul Romaniei in care sunt reprezentat toate ministerele cu atributii economice, asociatiile de ramura si patronatele.

Departamentul de Comert Exterior, cu mandat din partea Consiliului de Export, a elaborat impreuna cu reprezentanti ai mediului privat prima Strategie Nationala de Export. Spre exemplu, proiectul de branding pentru sectorul IT, lansat in septembrie, este un rezultat al acestui parteneriat. Sunt in lucru alte trei strategii de branding: mobila, industria usoara si vie-vin.

“In cadrul Consiliului de Export ne-am angajat ca din bugetul programului de promovare a exporturilor sa finantam toate propunerile de participare la targuri, expozitii, misiuni economice, studii de piata si alte studii sectoriale care provin din sectorul IT si sunt incluse in strategia de branding recent lansata in dezbatere publica”, a declarat in luna octombrie Ministrul delegat pentru comert Iuliu Winkler.

Ministrul  a avut in acest an intalniri cu reprezentanti ai mediului de afaceri din mai multe judete, cu scopul de a extinde baza de exportatori si de a creste implicarea mediilor de afaceri judetene in activitatile de comert exterior ale Romaniei. „In urma acestor intalniri am constatat ca este absolut necesara extinderea reprezentativitatii in profil teritorial a Consiliului de Export pentru a disemina eficient informatiile de la nivel central si a implementa initiativele locale comune”, a mai declarat el.

Departamentul de Comert Exterior

Sursa: eu-ro newsletter-ul Guvernului Romaniei


''

Stire preluata de la Euroactiv.ro

Stiri asemanatoare

In Germania se cere clauza de salvgardare pentru Romania
Crestin-socialii germani insista asupra activarii clauzelor de salvgardare, inainte de aderare...

Concurs de fotografie euROpeana
'euROpeanul', publicatie editata de MIE, si realizata in parteneriat de Chelgate, Eu...

Marea Britanie 'nu va deschide piata muncii' pentru romani
Potrivit principalelor cotidiane de duminica din Marea Britanie, The Sunday Times si the Obser...

Lahti - 27 la 1
Politica energetica europeana a fost principala tema pe agenda reuniunii informale a sefilor d...

Ce si cat se schimba in domeniul impozitarii dupa aderare?
De la data aderarii, Romania va pune in aplicare masurile necesare pentru a se conforma dispoz...