Cautare avansata

Impactul aderarii asupra comertului exterior al Romaniei



Odata cu data aderarii, Romania va aplica politica comerciala comuna a UE, respectiv: tariful vamal comun, schema de preferinte generalizate (SGP) a UE, masurile de aparare comerciala si acordurile preferentiale comerciale si de cooperare incheiate cu tarile terte.

Tariful vamal comun se aplica uniform pe intreg teritoriul UE, avand rolul de a evita distorsionarea schimburilor prin intermediul taxelor vamale, de a evita orientarea schimburilor in functie de nivelul mai scazut al taxelor vamale in anumite tari si de a raspunde nevoii de a mentine controlul la frontiera externa.

Tariful vamal comun are doua componente: taxele vamale si nomenclatorul tarifar. Dupa data aderarii Romaniei la UE, nivelul taxelor vamale aplicabil va fi, in ansamblu, mai redus fata de nivelul actual al taxelor vamale aplicate de Romania. Preluarea tarifului vamal comun va conduce la obtinerea, pentru operatorii economici romani, a unor conditii de acces la marfurile din import, similare celor din UE.

TARIC (Tariful Integrat al Comunitatilor Europene) a fost stabilit in baza Art. 2 al Reglementarii Consiliului nr. 2658/87/CEE de la 2 iulie 1987 privind nomenclatorul statistic si tarifar si Tariful Vamal Comun. TARIC-UL se bazeaza pe Nomenclatura Combinata (NC) care are aproximativ 10.000 de titluri (codificate in 8 cifre) si care constituie nomenclatorul de baza pentru Tariful Vamal Comun, precum si pentru intocmirea statisticilor de comert exterior al Comunitatii si de comert intre Statele Membre.

TARIC cuprinde aproximativ 18.000 de subdiviziuni (codificate cu doua cifre suplimentare sau cu un cod aditional) create pentru a face distinctie intre diverse aspecte: eliminarea tarifului, cotele tarifare, preferintele tarifare, sistemul generalizat de preferinte tarifare (SGP), taxe antidumping si cu caracter protectionist, componente agricole, valori per unitate, valori standard de import, preturi de referinta si minime, interziceri/restrictii la import, supravegherea importurilor, interziceri/restrictii la export, supravegherea si refinantarea exportului. Dupa data aderarii Romaniei la UE, TARIC-ul va putea fi accesat direct pe site-ul web al UE.

Schema de preferinte generalizate a UE (SGP) este un sistem de preferinte tarifare acordat unilateral de catre UE unor produse originare din tarile in curs de dezvoltare. Printre tarile beneficiare de SGP a UE se numara: China, India, alte tari din fosta CSI (Federatia Rusa, Ucraina, Belarus, Armenia, Azerbaijan).

Incepand cu 1 ianuarie 2006 si pana la 31 decembrie 2008, UE va aplica schema de stimulente pentru o dezvoltare durabila si o buna guvernare, cunoscuta sub numele de initiativa "SGP Plus", care: extinde numarul de produse acoperite de SGP de la 6900 la 7200 si care extinde cu 15 numarul tarilor beneficiare: Bolivia, Columbia, Ecuador, Peru,  Venezuela, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua si Panama, Moldova, Georgia, Mongolia si SriLanka.

In momentul in care Romania va deveni membra a UE, Romania va fi parte la SGP + (ca donator de preferinte), obtinandu-se urmatoarele avantaje pentru operatorii economici romani:
- eficientizarea exportului prin efectuarea de importuri convenabile de materii prime si materiale care nu se realizeaza in tara si care stau la baza productiei de export;
- obtinerea avantajoasa de materii prime si materiale necesare productiei interne;
- completarea resurselor interne prin importuri de materii prime si materiale;
- realizarea importurilor de utilaje si echipamente necesare tehnologizarii sau mentinerii in functiune a capacitatilor de productie existente.

Masurile de aparare comerciala

Toate importurile din tari terte in UE extinsa, vor fi supuse masurilor de aparare comerciala aflate in vigoare in cadrul UE, care sunt in mod automat aplicate in noile state membre (inclusiv Romania, dupa aderare). Masurile de aparare comerciala adoptate de Romania impotriva unor tari terte vor inceta sa se aplice.

Aplicarea acordurilor preferentiale si de cooperare incheiate de UE cu tarile terte
Acorduri comerciale preferentiale, de tip "acorduri de comert liber" sunt acele acorduri prin care partile au procedat la acordarea reciproca a unor concesii (reduceri/eliminaride taxe vamale de import, contingente tarifare etc.). In baza acestor acorduri, produsele de export originare dintr-o tara beneficiaza de facilitati suplimentare de acces pe piata tarii partenere.

Acorduri de cooperare economica si comerciala (nepreferentiale)

Acest tip de acord implica nu doar prevederi comerciale cum ar fi acordarea reciproca a clauzei natiunii celei mai favorizate, dar si consultarea si cooperarea in domeniile economic, stiintific si tehnic. Baza juridica a acestor acorduri o constituie deopotriva art. 133 TCE (113 CEE) si 308 TCE (235 CEE), ultimul reglementand posibilitatea extinderii competentelor comunitare. Astfel de acorduri au fost semnate cu tarile arabe exportatoare de petrol si cu cele din Pactul Andin (1984), cu China (1984), cu statele ASEAN (1980) etc.

Un model nou de acorduri de cooperare il constituie cele incheiate in 1997-1998 cu Federatia Rusa, Ucraina, Republica Moldova si cu alte state din fosta CSI, care poarta numele de

Stiri asemanatoare

S-a infiintat clubul bancilor cu comisioane mici la carduri
Cinci banci mici (Banca Transilvania, Banca Romaneasca, Alpha Bank, Volksba...

Subventii europene pentru agricultori
Pentru a beneficia de subventii europene, agricultorii trebuie sa utilizeze...

Magazinele duty-free vor fi desfiintate
Guvernul a decis sa desfiinteze magazinele duty-free existente in punctele ...

Croatia devanseaza Turcia in negocierile de aderare la UE
UE a decis miercuri (28 iunie) sa accelereze discutiile de aderare cu Croat...

Bazele militare comune vor aduce beneficii economice Bulgariei
Oportunitatile comerciale create de semnarea acordului de cooperare militar...