Turismul romanesc, in concediu... fara plata
De ce arata litoralul mai bine la vecini si cum au reusit ei sa ne "fure" turistii, sa atraga investitori straini si sa se mentina in cartile turismului international? Nu vorbim de tari mari ca Spania sau Croatia, care au mii de kilometri de plaja, ci de tari mai mici decat Romania, mai sarace, dar care au o industrie a turismului care functioneaza.
In Muntenegru, de pilda, o tara care are tot atatia kilometri de coasta ca si tara noastra si o populatie de doar 650.000 de locuitori, industria turismului are o contributie la bugetul de stat de 4 ori mai mare decat contribuie acest sector in Romania. Ministerul Turismului din Muntenegru a angajat o firma germana cu renume mondial care s-a ocupat de strategia de dezvoltare turistica, iar astazi aceasta tara este promovata in strainatate dupa modelul Palma de Majorca.
Masterplanul elaborat de aceasta firma, in forma sa condensata publicata pe site-ul Ministerului Turismului din Muntenegru, are 40 de pagini si a fost terminat intr-un singur an. Pana la ora actuala, mintile luminate de la Autoritatea Nationala pentru Turism din Romania nu au fost in stare sa faca publica nici macar o pagina din planul de dezvoltare a turismului romanesc.
Daca este sa vorbim de actualul presedinte al ANT, Ovidiu Marian, acesta a inaintat primul termen de finalizare a strategiei pentru finele anului trecut, pentru ca acest dead-line sa gliseze spre finele lui aprilie a.c., apoi spre vara. Ultima "strigare" este sfarsitul anului, dar si aceasta are o oarecare doza de hazard, ca orice previziune. "Estimam ca planul strategic de dezvoltare a turismului romanesc, elaborat pentru perioada 2007 - 2013, va avea ca termen de finalizare decembrie 2006", ne-a informat ANT.
In afara de un spot publicitar prost conceput, care se difuzeaza in special noaptea pe posturile de televiziune, Ovidiu Marian a elaborat proiecte, rapoarte si injuraturi adresate turismului romanesc. ANT a cheltuit pentru programele de dezvoltare regionala 325 milioane de euro, dar aceste proiecte se afla inca in faza de proiect, cu toate ca termenul de finalizare expira in 2008. Numai luna trecuta ANT a primit de la buget 18 milioane de euro pentru promovare, dar care se vor cheltui, cel mai probabil, fara niciun folos. Daca ar fi sa ne ghidam dupa recomandarile WTTC, exprimate in ultimul raport, din luna martie a.c., autoritatile sunt cele raspunzatoare de starea jalnica a turismului autohton.
Articol complet in Adevarul

Stire preluata de la Euroactiv.ro