Berea uneste esticii plecati la munca in Vest
Exista afaceri nationale care au numai de castigat de pe urma plecarii in masa a est europenilor la munca in strainatate.Acestea sunt, bineinteles, exceptii de la regula si daca romanii nu le cuantifica in termeni de plus valoare, iata ca polonezii o fac. [EurActiv.ro]
Producatorii de bere din Polonia apreciaza ca emigrantii polonezi sunt cei mai buni promotori ai brandurilor nationale de bere, in afara granitelor tarii. Aceasta chiar daca ei nu apar in topul primilor patru consumatori de bere europeni, respectiv printre cehi (160 de litri pe locuitor/an), nemti (118 litri), austrieci (111 litri) si luxemburghezi (106 litri).
Numarul mare de consumatori fideli ai berii Tyskie plecati la munca in state vechi membre ale Uniunii Europene a determinat cresterea exporturilor, implicit a profiturilor, producatorului SAB Miller. Numai in Marea Britanie, vanzarea brandului polonez Tyskie a crescut cu 400% in 2005.
Explozia cererii nu s-a datorat atat vanzarilor din cluburile si barurile frecventate de polonezii din Marea Britanie, cat consumului individual. Emigrantii polonezi prefera sa cumpere berea preferata din supermarketuri si sa o bea impreuna cu familiile, prietenii si colegii de munca. Printre acestia din urma se numara nu doar compatrioti, ci si cetateni englezi, carora berea poloneza le place din ce in ce mai mult ca pret si gust. Atat de mult, incat pentru 2006 estimarile SAB Miller sunt mai mult decat optimiste, producatorul astepandu-se sa vanda pe piata britanica 160 de mii de hectolitri de bere din brandul Tyskie.
Cei mai multi romani plecati la munca in strainatate se afla in Spania si Italia. In cazul lor insa, cel putin in ceea ce priveste fidelitatea fata de vreun brand national de bautura, fenomenul polonez nu se repeta la aceeasi scara, chiar daca mici magazine din zonele cu densitate mare de romani ofera, uneori, Ursus sau Timisoreana. Una dintre explicatiile posibile ar putea fi nationalismul mai putin pronuntat al romanilor, pentru care, in general, orice produs strain este mai bun decat unul national. In ceea ce ii priveste pe polonezi, problema se pune exact invers. In plus, pe masura ce tari gazda, cum este Marea Britanie, ii trateaza ca cetateni de mana a doua, atasamentul fata de simbolurile nationale se accentueaza, iar berea Tyskie este de acum un simbol national printre polonezii care dinamizeaza economia britanica.
Ioana Speteanu
[EurActiv.ro]

Stire preluata de la Euroactiv.ro