Cautare avansata

Criteriile de ierarhizare a Universitatilor - contestate de specialisti


Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) e acuzata de specialistii din invatamant ca evaluarea pe care se pregateste sa o alcatuiasca se face dupa reguli de acum 20 de ani.

Andrei Marga, presedintele Consiliului Academic al Universitatii „Babes-Bolyai“ din Cluj sustine ca nici ARACIS - ca institutie - si nici criteriile in conformitatea carora se incearca evaluarea universitatilor nu sunt realiste. Pentru ca Agentia este finantatata de stat, si pentru ca regulile de evaluare cu care aceasta doreste sa opereze sunt neclare sau depasite de vreme.

Marga spune ca ARACIS evalueaza cercetarea ca in anii optzeci.

Marga spune ca ARACIS nu are “premise bine asezate, privind evaluarea actualului sistem de invatamant din Romania.

Presedintele Consiliului Academic Universitatii „Babes-Bolyai“ afirma ca institutia desemnata sa intocmeasca topul universitatilor, “face greseli conceptuale dorind sa se inscrie in ENQUA , care reprezinta o institutie privata”.

Razvan Florian, directorul Centrului pentru Cercetari Cognitive si Neuronale (CONEURAL), spune ca membrii ARACIS nu stiu foarte bine ce inseamna „cercetarea”. „Nu se explica niciun criteriu care sa ateste numarul de publicatii. Ei iau ca exemplu manualele didactice ca rezultat al cercetarii, ceea ce nu este corect”.

Din cauza ca ARACIS nu este o institutie autonoma, rezultatele evaluarii universitatilor pe care aceasta o va preda, nu va avea nicio valoare la nivel international. Deocamdata ARACIS primeste bani de la stat si este alcatuita din membri numiti de autoritati.

„Evaluarea calitatii actului educational trebuie sa treaca din sarcina statului care o gaseste adesea suficienta, in gestiunea unor organisme independente acreditate si stabile care sa exercite acest proces foarte transparent”, a declarat recent comisarul european pentru Educatie, Jan Figel, intr-un interviu pentru HotNews.ro.

Articol complet la HotNews.ro

Potrivit unui comunicat al Asociatiei EduCer, in ciuda recomandarilor UE, ARACIS si ARACIP - institutii de stat, prin lege (in cazul ARACIP), sau prin finantarea de la bugetul de stat (in cazul ARACIS), isi mentin preeminenta in cazul evaluarii externe a educatiei. Acesta este si motivul pentru care nu apar si alte agentii de evaluare, care sa promoveze, prin competitie, calitate si credibilitate in activitatea de evaluare externa.

O alta scadere importanta a legii calitatii si prezentei metodologii de evaluare externa, este ca nu precizeaza cine plateste pentru aceste servicii. Universitatile? N-au nici un interes, nici macar cele bune, pentru ca operatia de evaluare nu se termina cu un rating. Cele slabe nici atat, doar n-a sa plateasca sa afle lumea de lipsa lor de performanta. Atunci cine? Statul?

In concluzie, apare tot mai evident riscul ca evaluarea externa a educatiei sa se transforme intr-o noua forma fara fond, intr-o noua actiune din ciclul "dosarul si sacosa".

Comunicatul EduCer (.pdf)

Institutiile de invatamant superior care vor organiza examene de admitere vor primi bani mai multi de la buget si vor avea sansa de a urca in "Topul Universitatilor". Admiterea este unul dintre criteriile pe baza caruia institutiile vor fi evaluate de Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS).

In functie de punctajul obtinut universitatile vor fi asezate intr-un top al calitatii. Acesta va cantari greu si la acordarea finantarii. Rectorii apreciaza examenele drept irelevante insa, pentru un ban in plus, multi dintre ei sunt dispusi sa faca pasul. In cateva saptamani, reprezentantii universitatilor se vor intalni pentru a discuta acest aspect, urmand sa decida ulterior, in Senatele universitatilor, care sunt noile modalitati de admitere.

Pe langa criteriul admiterii, ARACIS va avea in vedere o serie de alti factori pentru stabilirea nivelului calitativ al unei universitati. Vor primi punctaj mare institutiile care organizeaza examen de admitere, au cadre didactice competente, materie adecvata cerintelor de pe piata, absolventi care se angajeaza repede in domeniul absolvit etc.

In majoritatea tarilor europene, sistemul de admitere nu presupune si un examen organizat de universitati. Criteriul de baza il reprezinta punctajul obtinut la examenul national de la finalul ciclului obligatoriu de invatamant. In Franta si Anglia, tinerii isi stabilesc mai multe optiuni si sunt admisi acolo unde punctajul corespunde cerintelor scolii.

Trierea se face pe parcurs, asa incat o mare parte din cei admisi initial nu ajung sa isi finalizeze studiile.

Articol complet in Evenimentul Zilei

Link: Metodologia de evaluare si acreditare, aprobata prin Hotarare de Guvern


''

Stire preluata de la Euroactiv.ro

Stiri asemanatoare

UE permite americanilor acces limitat la datele pasagerilor
Uniunea Europeana a ajuns la un acord cu Statele Unite prin care liniile aeriene europene vor ...

Ungureanu - 'contrariat' de moldovenii care se vor romani
Ministrul de Externe al Romaniei, Mihai Razvan Ungureanu, s-a declarat contrariat de numarul mare...

Neyts: "A fi stat membru e un stimul puternic pentru a continua reforma"
Intr-un interviu exclusiv pentru EurActiv, Annemie Neyts, presedinta partidului Liberal Democr...

Britanicii se baricadeaza in fata migratiei ilegale
Folosind drept pretext apropiata aderare la Uniunea Europeana a Romaniei si Bulgariei, autorit...

Belgia ne-a ratificat aderarea
Regele belgian Albert al II-lea a semnat actul de ratificare a Tratatului de Aderare a Romanie...